Od twórczości do pewności siebie

Pewne siebie, otwarte na innych dziecko, z łatwością odnajduje się w grupie rówieśniczej. Jest odważne i ciekawe otaczającego go świata. Szybciej się uczy i nie zraża niepowodzeniami. Jedne dzieci mają wrodzone poczucie własnej wartości. Należy je pielęgnować i utrwalać. Inne dzieci mają w sobie dużo niepewności. Możemy im pomóc to zmienić, zachęcając do nieskrępowanej twórczości plastycznej, muzycznej, teatralnej. Aby jego twórczość odniosła zamierzony efekt w postaci wzmocnienia pewności siebie, ważna jest nasza reakcja.

Dziecko tworząc pobudza wyobraźnię, wykorzystując przy tym naturalną chęć do działania. Nie zawsze potrafi zawrzeć w swej twórczości to, co ma na myśli, ale może nam o tym opowiedzieć. Patrząc na rysunek unikajmy lakonicznego „ale ładne, pięknie”. Oglądając jego pracę starajmy się opisać, co widzimy, np.: „widzę ogromną żółtą kulę”, „widzę dużo niebieskiego koloru”, „widzę wiele biegnących ludzików” itp. Nasze spostrzeżenia uświadomią dziecku, iż naprawdę z uwagą oglądamy jego dzieło. Poprośmy małego człowieka, aby opowiedział nam o swojej pracy. Słuchajmy go z uwagą, nie komentując, ani nie poddając w wątpliwość jego opowieści.

Dziecku da to pewność, że jesteśmy faktycznie zainteresowani nie tylko jego twórczością, ale przede wszystkim jego osobą. Zachęci to dziecko do dalszych kreatywnych działań i przede wszystkim wzmocni jego pewność siebie. Poczucie własnej wartości, pewność siebie, kształtujemy poprzez sprawczość i poczucie sukcesu. W dziecku wyrabia się schemat: dokonałem sam -> odniosłem sukces-> jestem super!!!

Share


Jeszcze nikt nie skomentował. Bądź pierwszy!